Jag har spelat gitarr i större delen av mitt liv. En del av tjusnngen för mig är the never ending jakten på det perfekta ljudet. Detta har inneburit att många förstärkare, gitarrer och effektgrunkor har passerat revy under årens lopp. Här är en del av dem och mina erfarenheter.
Ruokangas Mojo King Custom
Grymt nytänk och strålande hantverk från Juha Ruokangas och hans team i Harviala, Finland.
Gibson The V -81
Hyfsat ovanlig modell med lönntopp och bindings på kroppen. Tillverkades endast mellan 1981-1982. Tämligen fet hals. Gibson Dirty Fingers pickuper med rejälj drag i.
Fender Telecaster 52 Heavy Relic Limited Edition
Denna fantastiska replika av en 1952 års Telecaster är tveklöst en av de bästa gitarrer jag någonsin spelat på. Pickuperna är handlindade och signerade av den legendariske Abigail Ybarra som arbetade med att handlinda pickuper till Fender mellan 1956-2013. Den akustiska resonansen i gitarren är fantastisk och "slitaget" är mycket välgjort. Rejält med bett, men blir aldrig vass.
Gibson Les Paul Standard DC (Double Cut) från 1998
Första årsmodellen av DC versionen. Något av ett mellanting mellan en Standard och Junior. Mahoganykropp med lönntopp. Lätt och resonant.
Gibson Les Paul Deluxe 1976
En "Pålle" från den ofta bespottade Norlin-eran, med pancake kropp och tredelad lönnhas - och jag bara älskar den här gitarren. Gibsons minihumbuckers låter guld och sedan jag lät banda om gitarren med jumboband är den inget annat än helt fantastisk att spela på.
Blade Levinson R4 -91 (SÅLD)
Tillverkad i Japan 1991, kropp i ask, lönnhals med ebenholtz greppbräda, Sperzel låsbara stämmisar, inbyggd booster, jumboband. Tillverkat och monterad med väldigt hög kvalitet och precision. En fantastisk gitarr helt enkelt.
Paul Reed Smith Sunburst 22
En fantastiskt välbyggd gitarr med splitbara vintage humbuckers, svaj, låsbara stämmisar och en finnish som får ögonen att tåras. Wide fat neck med bird inlays. Den akustiska sustainen känns i hela kroppen när man spelar. Lackad i ett tunt lager nitrocellulosalack. Mahogany i kropp och hals, lönn i kroppens topp och rosewood greppbräda. Grym helt enkelt!
Gretsch 6121-1959 (SÅLD)
Ball retrogura av yppersta kvalitet. Tillverkad på den berömda Teradafabriken i Japan, som tillverkat Gretsch pro-line gitarrer sedan slutet av 80-talet.
Gibson SG '61 Reissue -93 (SÅLD)
En SG måste man ju ha, och varför då inte en reissue av 1961 års modell? En mycket trevlig gitarr med en lätt-/snabbspelad hals.
Gibson Les Paul Standard Faded -06 (SÅLD)
Denna modellserie existerade mellan 2005-2009 och är en Les Paul Standard i alla avseenden utom finnishen. Detta gjorde att priset kunde hållas på en attraktiv nivå. I Sverige blev modellen aldrig någon framgång och de sista exemplaren slumpades ut på marknaden. Vad de flesta dock är överens om, är att detta är en oerhört välljudande modell. Priserna i övriga världen ligger betydligt högre och det skulle inte förvåna mig om detta kommer att bli en samlarmodell på lång sikt. En av de bästa Standards jag spelat på.
Fender 50th Anniversary American Deluxe Stratocaster -04 (SÅLD)
Ett helt underbart exemplar där gammal design möter ny teknik. Lindy Fralin pickuper, låsbara stämskruvar, modern c-shape hals i lönn med medium jumboband och pärlemorinlägg. Fender S-1 switch som ger ytterligare fem ljudmöjligheter. Solid kropp i al med massor av sustain. Framtagen i samband med stratocastermodellens 50-årsjubileum 2004. Låter och spelar som en dröm.
En annorlunda gitarr i retrostil. Helt ihålig under det heltäckande plektrumskyddet ger ett speciellt ljud. Designad av kanadensaren Robert Godin. Deltillverkning i Kanada och slutmontering i USA. En volymkontroll till varje pickup.
Japansk "samurajgitarr" som hantverksmässigt får ögonen att tåras. Daion Power var ett kortlivat modell som tillverkades av den japanska gitarrfabriken Yamaki mellan 1980-1984. Kvaliteten på deras Power Series var inget annat än tårframkallande. Kroppen består av ask och jakaranda som laminerats ihop. Halsen är genomgående och tillverkad av 9 delar lönn och jakaranda som laminerats ihop. Greppbrädan är av ebenholtz med mässingsinlägg. Splitbara pickuper. Instrumenten byggdes av Yamaki. Problemet verkar ha legat i att man sedan inte kunde prissätta dem motsvarande dess kvalitet. Vem köper en okänd japansk gitarr när man för samma pengar kan få en Gibson Les Paul? I USA har man fått upp ögonen för dessa instrument och priserna kan ligga mellan 7000-10000kr. Här hemma kan man hitta dem för hälften med lite tur.
Ett fantastiskt exemplar, köpt på en pantbanksauktion 2012 och verkar vara i princip ospelad. Ett strålande exempel på den Japanska hantverksskicklighet som präglade många av de instrument som byggdes i slutet av 1970-talet, till mitten av 1980-talet. Detta exemplar byggdes troligtvis av Yamaki, som även byggde Daion. Senare byggdes Washburngitarrer av Matsumoku, en annan känd Japansk gitarrfabrik.
Bestyckad med två stycken feta Z-90 singel coil pickuper från Harmonic Design i USA. Fortfarande humbuckerfett, men med tydligare diskant och övertoner.
Paul Reed Smith KL 1812 Korina (SÅLD) En grym gura i all sin enkelhet, helt i korinaträ. Lätt, superresonant och välbyggd. Limited edition som endast tillverkats i ca. 100 exemplar. Löjligt bra gura.
Edwards 335 (SÅLD)
En fantastisk 335-kopia från japanska Edwards. Ett verkligt mästarbygge som spöar de flesta "riktiga" 335or jag haft förmånen att spela på. Edwards är svåra att datera eftersom serienumret är slumpmässigt och ej spårbart. Detta exemplar är troligtvis från cirka 1991-1995 då halsen har sk. "fret neck binding" som går upp över bandstavsändarna och locket är av laminerat lönn. Dessa exklusiva attribut, som bara brukar finnas på mer exklusiva gitarrer slutade man sedermera med. Modellen kan vara en E-SA-70 men detta står inte skrivet någonstans på gitarren.
Gibson Nighthawk Special (SÅLD)
Udda gitarr från Gibson, med både pickupkonfiguration och mensur likt Fender.
Epiphone BB King (SÅLD)
En halvakustisk gitarr utan f-hål? Ja, så är det, allt enligt BB Kings önskemål. Just denna lät jag koppla om elektroniken på. Både Varitoneswitch, Gibson L6 rotoswitch och splitbara humbuckers. Detta gav osannolika 144 olika ljudvariationer. Användbart? Nej, men kul :)
Fender Classic Player Baja Telecaster (SÅLD)
Många hävdar att detta är en av de mest prisvärda Telecasters man kan köpa. Jag är böjd att hålla med. Custom Shop design med bra pickuper redan från fabrik. Tillverkas i Mexiko.
Fender Strata Japan (SÅLD)
En Japankropp med utbyteshals. Den var svart innan jag satte slipen på den. Skön gura.
Fender Stratocaster American Standard (SÅLD)
Tja, vad skall man säga? En Strata helt enkelt - alltid kul att ha.
Starfield Altair (SÅLDA)
Tillverkades av Ibanez på 90-talet. Mycket bra gitarrer i hög kvalitet. Jag hittade två stycken på en konkursutförsäljning. Helt oanvända i nyskick. Jag köpte naturligtvis båda.
Gibson Les Paul Studio Mahogany (SÅLD)
Mycket prisvärd gitarr från Gibson. Resonant och snygg.
Mesa Boogie Mark IV
Grym Boogie MK IV från tidigt 90-tal, i ädelträkabinett med massor av knappar och reglage, både på fram- och baksida. Här finns alla förutsättningar att ratta bort sig, men när man får till det blir man rikligt belönad. Väger närmre 50kg och flyttar inte på sig i första taget. Effekten varierar mellanca. 30W-100W beroende på hur man kör den. Klarar 4x6L6, eller 2x6L6 + 2xEL34 slutrör.
Boogie Settings
Analog Outfitters 1x12 cabinet
Byggd i retrostil av delar från skrotad Hammondorgel. Bestyckad med ett gammalt Celestion G12-65 element från 80-talet.
Custom by Cougar, Mystic Blue Star
Ett handbygge signerat Tommy Cougar, inspirerad av Alexander Dumbles fantastiska Overdrive Special. 50W med 2x6L6 slutrör. Tight botten, skimrande diskant och fet overdrive med bett och attityd. En fullständigt sanslöst bra förstärkare. My no. 1.
Custom by Cougar, Tweed Deluxe Style
Ännu ett handbygge signerat Tommy Cougar. Baserad på den klassiska Tweed Deluxe 5e3 kretsen, men med högre effekt. Bestyckad med 4st. 6V6 slutrör och levererar ca. 35W eller så. Kabinett klätt med grön mocka. Grym.
Mesa Boogie Lonestar Special (SÅLD)
Grym "liten" förstärkare med EL84 slutrör och massor av inställningsmöjligheter. Två kanaler med helt separerade eq. Varje kanal kan köras 5, 15 eller 30W. Separat reverbkontroll per kanal. Soloboost. Effektloop. Mastervolym. Skimmrande rent ljud på kanal 1 och skön overdrive på kanal 2.
Fuchs Verbrator
Mysticförstärkaren har en s.k. passiv effektloop och saknar reverb. Andy Fuchs har dock konstruerat den perfekta lösningen i The Verbrator, som är just ett rördrivet reverb med buffrad effektloop. Att den dessutom låter bättre än de flesta fjäderreverb gör inte saken sämre. Kan användas även som vanlig reverbpedal framför förstärkaren.
Fender Super Reverb Silverface 45W 1976 (SÅLD)
Denna fantastiska modell såg dagens ljus första gången 1963 och tillverkades fram till 1982. Mellan 1963-1967 med sk. blackface panel och 1968-1982 med silverface panel. 45 glada watt fördelade på fyra CTS AlNiCo högtalare. 6L6 slutrör (mina favvisar). Kretsarna har ändrats några gånger men den största förändringen kom i slutet av 1976 då man bytte transformator till 70W, tog bort likriktarröret, satte i sämre högtalarelement etc. Denna 76:a är troligtvis en av de sista 45-wattarna och låter helt fantastiskt bra. Tung som bly men så fort man kopplar in den glömmer man ryggbesvären.
Mesa Boogie Electra Dyne (SÅLD)
Tja.......blir det mycket bättre än så här tro? 6L6 slutrör som jag gillar bäst, omkopplingsbar mellan 45/90W, möjlighet att även köra med EL34 slutrör, rent ljud med Fenderkaraktär och dist typ Marshall. Ett mycket bra fjäderreverb. Mesas fantastiska byggkvalitet och detaljfinnish. Enda nackdelen med den här förstärkaren är väl möjligen vikten.
Music Man RD 210 (SÅLD)
Trevlig liten kombo från tidigt 80-tal i ett alldeles fantastiskt bra skick. RD i modellbeteckningen står för Reverb och Distortion. Reverbet låter mycket bra men distortionen kan man klara sig utan. Bättre att fixa det med en bra pedal. Music Man förstärkarna var av mycket bra kvalitet rakt igenom och trots att detta är en relativt liten förstärkare är den blytung. Originalhögtalarna (2x10") bytes med fördel ut till några med lite mer botten och punch. Inpluggad i en extern 2x12" eller 4x12" låda, lät den helt fantastiskt bra.
Music Man 112 RD Fifty EVM (RD-50)(STOR BILD)(SÅLD)
Ett litet krutpaket från 1981-1982 på 50W i den lite ovanliga "vita" klädseln. Dessa förstärkare har nog ett av de bästa rena ljud jag hört men samtidigt den sämsta disten. Detta "problem" löses med för ändamålet lämplig distpedal. Jag är helt såld på de rena toner som går att plocka ut ur dessa fantastiska små förstärkare. Lyssna på ljudklippen nedan. Övertoner och twang så det förslår, ett mycket bra reverb, rejält med head-room, allt förpackat i en liten behändig låda. En vinnare! Jag körde ett tag på två stycken likadan, kopplade i stereo via en delaypedal. Ljudet blev stort och brett.
Den "vita" modellserien fanns i ett antal olika varianter Kolla här.
Laboga Alligator (SÅLD)
Polskt handbygge. Otroligt genomtänkt och lagom stor. Trevlig bekantskap.
Music Man RD-100 + THD 2x12 Cabinet (SÅLD)
RD100 är nog en av mina favorittoppar alla kategorier. Jag har haft två. Grym botten och punch. THD lådan brukar beskrivas som "världens bästa tvåtolva".
Orange Tiny Terror och Marshall 4x12 Cabinet (SÅLDA)
Detta var en rolig liten förstärkare. Angus Young på burk!!! Inpluggad i en Marshall fyrtolva lät den riktigt fett. En gammal MXR compressor och en RAT overdrive. Rock ´n roll helt enkelt!!
Fender Blues Deville med extra 1x12 Cabinet i tweed (SÅLDA)
En elegant och bra kombination.
Fuchs Overdrive Supreme ODS 30 SLX (SÅLDA)
En "kopia" av en Dumble. Skitbra helt enkelt.
Mesa Boogie Stiletto Ace (SÅLD)
Mesas grymma kvalitet, men utan reverb och lite väl hård och vass i tonen för att passa mig.
Fender Super Sonic 22 Blonde (SÅLD)
Klassisk Fenderton med en bra distkanal. Lite väl mycket tomgångsbrum som i och för sig bara störde när man INTE spelade.
LAB Series L5 (SÅLD)
Den här förstärkaren hade jag i över 20år och det var den som användes på Balhazartiden. En riktigt bra transistorförstärkare som även varit BB Kings förstaval i över 20 år.
Här är några ljudfiler som jag spelat in med en Line6 Pocket Pod